Kritiek in GroenLinks

Ingediend door joeri op Wo, 11/04/2007 - 17:17.

Afgelopen week publiceerde een groep kritische GroenLinksers onder aanvoering van voormalig PSP-ers Leo Platvoet en Paulus de Wilt een manifest waarin zij hun onvrede uitten over de koers en het imago van GroenLinks. Naar eigen zeggen deden zij dit om richting te geven aan de binnenkort te voeren partijbrede discussie over beginselen en partijorganisatie. In werkelijkheid dient het stuk van Dhr. Platvoet en de mede-ondertekenaars van dit manifest een geheel ander doel: het op voorhand kleuren van de discussie in de hoop gelijk te krijgen.

DWARS, de politieke jongerenorganisatie van GroenLinks, stoort zich voornamelijk aan het moment waarop dit document naar buiten gekomen en niet zo zeer aan de inhoudelijke meningsverschillen. DWARS betreurt dat dit manifest de verdere discussie gijzelt in plaats van alle deelnemers de mogelijkheid te geven de aankomende discussie met open vizier tegemoet te treden.

De door Platvoet zo vurig bepleite interne partij-democratie wordt door deze houding ingeperkt tot een simpel ‘voor’ of ‘tegen’ het betreffende manifest, zonder rekening te houden met de mening van de individuele deelnemers. Is hier spraken van een dubbele agenda van Platvoet en consorten?

DWARS wilt niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben doch door de ontstane omstandigheden willen wij aangeven dat het hierbij volgens ons om een populariteitsstrijd gaat, in plaats van een gelijkwaardig debat tussen de verschillende leden. Wij stellen ons dan ook de vraag waarom dit manifest wordt uitgebracht in de publieke media en niet via de daarvoor bedoelde kanalen.

Daarom moet het manifest van tafel. Wat DWARS betreft is het nu al gedegradeerd tot archiefstuk. In de stoffige kasten staat het gebroederlijk naast het rode boekje van Mao, Das Kapital van Marx en het beginselprogramma van de PSP.


c_mon's afbeelding
Ingediend door c_mon op Do, 12/04/2007 - 09:25.

Eerlijk gezegd vind ik dit stuk onder de gordel:

Ten eerste op de man (Platvoet en De Wilt). Als je zo graag een open debat wilt moet je misschien niet de deelnemers zwart maken.

En ten tweede op de bloedgroep. Is het een goed plan om met zulke verwijzingen een van de moederpartijen van GroenLinks in kwaad daglicht te stellen?
Ik vind het PSP beginselprogramma niet stoffig, maar nog steeds toepasbaar: de partij streefde naar een "geestelijke vernieuwing" die er toe diende angst en verdeeldheid te vervangen door recht en vertrouwen. Zij waren tegen de Koude Oorlog, maar dit is ook zeer goed toepasbaar op de Oorlog tegen het Terrorisme, die ook gebaseerd is op angst.
Daarnaast streefde de partij streefde naar een "economische vernieuwing", namelijk een klasseloze samenleving. Het weghalen van verschillen tussen klasse, is ook het doel van bv. Vrijheid Eerlijk Delen.

Jong en ongeduldig als DWARS is, mag ze natuurlijk alles zeggen, maar een serieuze constructieve bijdrage tot een debat is dit natuurlijk niet.


Ingediend door Jeroenimus op Do, 12/04/2007 - 10:52.

Ik vind het genoemde manifest wel waardevol.
Los van of je het er mee eens bent geeft het aan waar een aantal GroenLinks leden mee zitten, in mijn visie is dat alleen maar goed.
De angst dat het de discussie gijzelt door een voor- en een tegen-kamp te creeeren herken ik. Maar ik ben van mening dat we allen wijs genoeg zijn om ons aan een dergelijke polarisering te kunnen onttrekken.
Zo ben ik zelf niet voor of tegen, en zal dat tzt ook duidelijk verwoorden.
Of de manier van publicatie een opportune is, dat vraag ik me ook af. Maar het was de mening van de schrijvers dat deze weg gekozen moest worden, en ik respecteer die dat dan maar. In elk geval vind het van zo'n ondergeschikt belang dat ik me niet DAAR druk om wil maken. Ik maak me liever druk om de onderwerpen die in het manifest aangestipt zijn.

met vriendelijke groet,
Jeroen

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter
--==Martin Luther King Jr.==--

Ingediend door Onne op Do, 12/04/2007 - 12:24.

Je kunt natuurlijk niet een redelijk grote groep binnen de partij negeren door het manifest gelijk in het archief te plaatsen. Je hebt als partij gewoon een probleem wanneer een substantiële groep van je achterban telkens kritiek heeft. Het lijkt me nuttig om naar ze te luisteren. Daarna kan je ze altijd nog ongelijk geven, in de wetenschap dat je ze dan misschien wel een keer gaat kwijtraken.

De timing is inderdaad ongelukkig en een bijzonder waardevolle inhoudelijke bijdrage is het manifest niet. Maar negeren gaat te ver.

De keuze die GL moet maken is wat we willen met die groep. Negeren en doorgaan of zoeken naar consencus.

Joep's afbeelding
Ingediend door Joep op Do, 12/04/2007 - 22:27.

Op ons vorige congres is nog maar eens duidelijk geworden waarin wij verschillen van rood (dus de sp); de manier van brengen (populisme) was een duidelijk punt waarmee de sp zich profileert, en waar vanuit dwars kritiek op is (we willen het niet zo doen als de sp). Echter, die reactie hierboven doet precies datgene; het is een aanval op personen, argumenten op de man gericht. Jammer, want het gaat voorbij aan de inhoudelijke discussie. Een gemiste kans.


Ingediend door DE van Duin op Zo, 15/04/2007 - 16:42.

In Steven's meest recente voorzittersblog stond soortgelijke kritiek als hierboven. Ik heb er wat moeite mee, en ik ben niet de enige.
Maar wat blijkt: Steven schreef zijn voorzittersblog op persoonlijke titel...
Volgens mij kan je een VOORZITTERsblog niet op PERSOONLIJKE titel schrijven!!

In het leuke stukje hierboven claimt Steven wel expliciet DWARS te vertegenwoordigen...

Nu bevinden we (DWARS) ons helemaal in een grappige situatie.
Steven schrijft namelijk namens DWARS (waar hij geen vooriztter meer van is) het volgende:
"Wij [DWARS] stellen ons dan ook de vraag waarom dit manifest wordt uitgebracht in de publieke media en niet via de daarvoor bedoelde kanalen."

Op zich een goed argument. Maar op het plaatsen van zijn eigen stukjes op de publieke DWARS-website is het blijkbaar niet van toepassing.

Toine's afbeelding
Ingediend door Toine op Zo, 15/04/2007 - 22:54.

Ter verduidelijking wellicht:
* De voorzitterblog's zijn inmiddels vervangen door bestuursblog's (mede op verzoek van leden om de bestuursleden meer zichtbaar te maken [zie hier]). Ieder bestuurslid kan bloggen en berichten over zijn/haar werkzaamheden en belevenissen. Dat kan dus op persoonlijke titel. Maar ik geef toe dat het niet handig zou zijn om totaal afwijkende meningen uit te dragen op persoonlijke titel. In dit geval is dat ook niet het geval.
* Het oude bestuur heeft nog zitting tot 1 mei, momenteel is Steven dus nog steeds politiek voorzitter (aftredend) en werkt hij Joeri in als nieuwe politiek voorzitter.
* Het bovenstaande stuk is niet namens Steven geplaatst, maar namens het bestuur. Dat toevallig Steven degene is die het namen het bestuur heeft geplaatst heeft vooral te maken met administrator-rechten en gewoonweg dicht bij een computer zijn op het moment dat dat nodig is.

Wat betreft de discussie over de inhoud:
Voor mij is het heel duidelijk. Binnen GroenLinks is afgesproken een partijbrede discussie te gaan voeren over beginselen, organisatie en strategie. Die komt er ook! En in die discussie mag iedereen zijn/haar mening uitten. Juist omdat aan de wens om te discussiëren tegemoet wordt gekomen is het buitengewoon onjuist om op deze discussie vooruit te lopen en reeds te vertellen wat volgens jou het probleem is en wat de uitkomst van de partijbrede discussie zou moeten zijn. Waarom zouden we nog een partijbrede discussie voeren als je vooraf al weet wat de uitkomst zou moeten zijn. Dat betekent dat je naar andere meningen moet willen luisteren en dus niet vooraf al stelling moet hebben ingenomen. Als we op die manier het debat ingaan hoeven we het debat niet meer te voeren, maar kunnen we gewoon koppen tellen... Niet echt het geschikte middel om de verschillende meningen binnen de partij een plaats te geven lijkt me.


Steven's afbeelding
Ingediend door Steven op Ma, 16/04/2007 - 19:30.

Het stuk is niet van mijn hand, het is niet mijn weblog, ik ben alleen de plaatser.


Ingediend door DE van Duin op Di, 17/04/2007 - 10:52.

In dat geval heb ik me een beetje op het verkeerde been laten zetten in deze verwarrende situatie. Sorry Steven.

Dan wat betreft die discussie. Zoals Toine het hier toelicht, heb ik er geen hele grote problemen mee. Dat komt vooral doordat Toine niet zo'n heftige, bijna gefrustreerde toon aanslaat als in de originele boodschap. Ook is Toine niet zo suggestief, noch op de man aan het spelen.
Als je het belangrijk vindt dat de partijdiscussie "met open vizier" gevoerd kan worden, en dat vind ik ook, dan moet je juist niet een stuk schrijven waarin je oproept een kritische groep te negeren.

lotje's afbeelding
Ingediend door lotje op Wo, 18/04/2007 - 18:06.

En dan dan nog steeds is het stuk niet ingediend door Steven,
maar door Joeri. Of ligt het nou aan mij?


Steven's afbeelding
Ingediend door Steven op Wo, 18/04/2007 - 21:08.

Heb het inmiddels veranderd!


lotje's afbeelding
Ingediend door lotje op Do, 19/04/2007 - 15:03.

ah die fiets!


Radikalinski's afbeelding
Ingediend door Radikalinski op Zo, 22/04/2007 - 23:24.

Zo, wat een arrogantie! Een deel van het partijkader blijkt nog steeds niet op de hoogte van het einde van de geschiedenis, van het feit dat hedendaagse politiek niet over wezenlijke keuzes gaat, maar over het effectieve beheer van de kapitalistische staat. Dus wat doen de immer kritische jongeren? De discussie wordt bij voorbaat afgewezen, het stuk moet van tafel. Je mag niet tegelijk voor partijdemocratie pleiten en aangeven wat de aanleiding daarvoor is, namelijk omdat de Kamerfractie een andere opvatting verkondigt dan een significant deel van de partij/achterban.

Terwijl het zo'n mooie tekst is: "Voor een groene politiek is een andere economie nodig. Niet gedomineerd door de tucht van de markt, maar door de verleiding van de kwaliteit. Niet gestuurd door machtige kapitaalstromen, maar door een democratisch samenspel van deelbelangen. Niet opgejaagd door consumptiedwang en arbeidsethos, maar door verantwoord consumeren en een ontspannen werksfeer."

Maar ja, alles wat riekt naar antikapitalisme is verdacht bij de erfgenamen van CPN en PSP, en wordt op voorhand naar de vuilnisbelt der geschiedenis verwezen. Het toekomstige kader van hét groene en linkse alternatief laat zich kennen. Vrijzinnig? Conformistisch zul je bedoelen.

C’est le lien du désir à la réalité qui possède une force révolutionnaire —Foucault


Toine's afbeelding
Ingediend door Toine op Ma, 23/04/2007 - 01:13.

Ik verwijs naar mijn bovenstaande stuk over het manifest. Het gaat om de manier en niet zo zeer om de inhoud (zonder daarmee te zeggen dat ik het ermee eens ben) Dat is wat heel anders. Laten we eerste de partijbrede discussie voeren zonder vooraf ingenomen stellingen.


Ingediend door Eenzame Fietser op Zo, 20/05/2007 - 17:23.

Ik ben het als sympathisant van het manifest-schrijvende gedeelte van GroenLinks helemaal met Radikalinski eens en vind dat met een opmerking waarin wordt gesuggereerd dat dit -misschien niet perfect getimede- manifest, waarin de meningen van prominente GroenLinks-leden naar voren wordt gebracht al meteen van de hand wordt gedaan als zijnde niet-waardevol (door het te vergelijken met naar mijn mening nog steeds zeer relevante geschriften als die van Marx) geen 'tolerante' en 'ruimdenkende' houding wordt aangenomen die GroenLinks juist siert. Hier spreekt een angst uit die ongegrond is en uiteindelijk zal leiden tot meer verlies van cohesie binnen GroenLinks, méér nog dan uit een manifest dat waarden probeert te verdedigen die beginnen te verdwijnen uit een partij die ooit idealen bezat.
Radikalinski schijnt met mij de enige te zijn die dat begrijpt.

Ingediend door DE van Duin op Vr, 27/04/2007 - 12:25.

Maar hoe gaat jullie stukje daaraan bijdragen?
Volgens mij werkt zo'n gefrustreerde column averechts.

Gebruikerslogin

teken de petitie

Geen OV, niet OK!

Green Summer University

Klimaatwet actie banner